به مجله سئو (SEO) خوش آمدید!

الگوریتم پنگوئن گوگل و اهمیت آن در سئو (SEO)

الگوریتم پنگوئن گوگل

از مهمترین الگوریتم های گوگل بدون شک الگوریتم پنگوئن آن می باشد. موضوعی که در مورد الگوریتم های گوگل وجود دارد این است که گاها رفتار این الگوریتم ها در موتورهای جست و جو (به خصوص در نتایج فارسی) به گونه ای‌ست که گویا قوانین خودش هم نقض شده است! اما می توان با قطعیت بالایی گفت که اگر سئوی وب سایت شما برایتان مهم است، این الگوریتم را بشناسید و به توصیه هایش عمل کنید!

الگوریتم پنگوئن گوگل
الگوریتم پنگوئن گوگل

الگوریتم پنگوئن (Google Penguin Algorithm) از جمله مهمترین الگوریتم های گوگل است. بخش اصلی این الگوریتم را مبارزه با سئوی غیر قانونی یا همان سئوی کلاه سیاه تشکیل می دهد. مبارزه Google با اسپمرهای کلاه سیاه روز به روز قوی تر و حرفه ای تر می شود!

چه مواردی شامل الگوریتم پنگوئن گوگل می شود؟

به طور کلی هر موردی را که در زمینه سئوی کلاه سیاه دیدید، می توانید با اطمینان بگویید که الگوریتم پنگوئن با آن مخالف است (حالا این که قطعا با اون برخورد خواهد کرد یا نه هم بحثی جداگانه است که نیاز به تجربه دارد. اما شما هم حواستان باشد که به روش کلاه سیاه سئو نکنید!). مواردی چون

  • درج خودکار پست‌ها توسط روبات
  • Link Farm (غرق کردن صفحه از لینک)
  • بک‌لینک‌های بی‌ارتباط به موضوع سایت و بک‌لینک‌های Spam
  • بهینه‌سازی بیشتر از حد وب‌سایت (Over Optimization)
  • زیاده‌روی در استفاده از Anchor Textها (فرض کنید که یک شرکت خدمات سئو هستید و در Footer همه‌ی وب‌سایت‌هایی که آن‌ها را سئو کرده‌اید، کلمه خدمات سئو را به وب‌سایت‌تان لینک می‌کنید؛ این کار ممکن است در صورت زیاده‌روی، برایتان دردسرساز شود!)
  • ربات‌هایی هستند که به صورت خودکار در گوگل جست و جو می‌کنند و با هدف بالا بردن CTR نتیجه یک وب‌سایت، مدام بر روی آن کلیک می‌کنند. این روش از نظر گوگل غیر مجاز است و حتی ممکن است منجر به حذف وب‌سایت از نتایج جست و جو بشود.
الگوریتم پنگوئن گوگل
الگوریتم پنگوئن گوگل

آپدیت گوگل پنگوئن

الگوریتم پنگوئن گوگل، مانند دیگر الگوریتم‌هایی که تا به حال معرفی کرده‌ایم به این صورت عمل می‌کند که هر چند وقت یک‌بار، همه‌ی وب‌سایت‌ها را چک می‌کند و آن‌ها را طبق قوانین خود، ارزیابی می‌کند.

این اتفاق (که به آن آپدیت الگوریتم پنگوئن می‌گویند)، باعث می‌شود تا برخی از وب‌سایت‌ها افت و رشد محسوسی را در نتایج جست و جو داشته باشند و برخی از آن‌ها ممکن است حتی از نتایج جست و جو به یک‌باره حذف شوند!

معمولا نمی‌توان فهمید که گوگل چه زمانی الگوریتم‌هایش را آپدیت می‌کند! فقط هر از چندگاهی متوجه می‌شویم که گوگل نتایج را (به قول سئوکاران) شخم زده (!) و تغییرات محسوسی را در نتایج جست و جو می‌بینیم.

درباره نویسنده

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *