
در بیشتر موارد دیده می شود که از تکنیک های سئو و بهینه سازی سایت به گونه ای استفاد می شود که باعث کاهش رتبه های سایت شده و به صورت منفی عمل می کند. در این پست به بررسی برداشت ها نادرست در مورد سئو پرداخته ایم تا شما با مشکلات اینچنینی برخورد ننمایید. با تیم ترفند های سئوی از سایت مجله سئو همراه باشید.
موارد گوناگونی در این خصوص ذکر شد اما بد نیست این مورد را هم اضافه کنیم که داستانهای زیادی در مورد سئو شنیده شده است. برخی مشتریان چیزهایی در مورد سئو میگویند که به امر مسلم نزدیک نیست. نقل قولی از یک فرد نامور میگوید «از دانش مغلوط حراست کنید، به این دلیل که بسیار خطرناکتر از جهل و حماقت است».
در دنیای سئو این نقل قول بسیار صدق میکند. مقصر این ذنوب در مورد سئو مالک کسب و کاری است که وقت زیادی را صرف بهینهسازی رند وبسایت میکند و یا شخصی که در این حوزه با ایجاد باورهای غلط قصد دارد شیوه بد سئوی خود را درست کند. در واقع، دانش سهو در مورد سئو در همه جا وجود دارد.
باورهای غلط در مورد سئو
موتورهای جستجو همیشه در حال تغییر و تحولات در پاسخ جستجوی خود هستند و این شاید بتواند دلیلی برای ایجاد تصورات غلط در مورد سئو باشد؛ اما این امر به تعداد آژانسهای بهینهسازی موتور جستجو در ایجاد این خبطها مقصر نیستند. هر متخصص سئوی کلاه سفید باید از تاپ :صفت عالی تکنیکها برای نقصان بهینهسازی موتورهای جستجو كاربرد کند. در ادامه تصورات و افسانههای رایج در مورد سئو بیان میشود.
فقط رتبه اول مهم است؛
بدیهی است که بین مکان قرارگیری نتایج جستجو و میزان کلیک رابطهای وجود دارد، اما این بدان معنا نیست که همه ذهنمان را درگیر قرارگیری وبسایت در رتبه اول کنیم. حتی در گذشته، داشتن كامل بلوز ركابی رتبهبندیها تضمین فوز و میزان نرخ کلیک بالا نبوده است، اما حداقل یه نقطه شروع خوبی میباشد. به این نکته باید توجه کرد که حتی برخی وبسایتها با داشتن رتبه بالا، کلیک خور خوبی ندارند.
دو نمونه از موارد اشتباه: سئو چیزی است که هر متخصصی در تکنولوژی میتواند انجام دهد؛ هر شخص تکنیکال و فنی میتواند شاق آن را بپذیرد؛
واقعیت: سئو تکنیکال و فنی است.
سئو فراتر از چیزی است که فقط یک شخص تکنیکی باشیم. از هر شخص مرتبط با حوزه خود بپرسید که چند تا مشتری به دفتر آنها آمده است و داستانهایی در مورد اینکه چگونه آنها سئوی خود را به متخصص آی تی یا طراح وب و نیز مشابه آنها سپردهاند و هیچ نتیجهای نگرفتهاند. این افراد ممکن است به بهینهسازی وبسایت شما کمک کنند و منابع نفاست در زمان راهاندازی نقشههای سایت XML، ریدایرکتها و فایلهای robots.txt باشند؛
اما از آنها آرمان نداشته باشید که سئو را درحد عالی درک و انجام دهند، چون کار اصلیشان بهینهسازی موتور جستجو نیست.
تصور غلط: در هر بار گوگل، جواب رتبهبندی جستجوی ارگانیک خود را بروز رسانی میکند، شما باید در اسرع وقت وبسایت خود را تغییر دهید تا عقب نمانید! واکنشهای سریع به بروزرسانیهای الگوریتم موتورهای جستجو، باعث موفقتر شدن شما میشود؛
واقعیت: هر موتور جستجویی که وجود دارد به طور مداوم برای بهبود جواب جستجوی خود تلاش میکند، گوگل جواب جستجوی خود را تقریبا 500 بار در سال تغییر میدهد. شما باید زمانی در مورد بروزرسانی وبسایت خود نگران باشید که آپدیتهای عمده و بزرگ انجام میگیرد.
در زمانیکه بروز رسانیها اتفاق میافتد، مورد هوشیارانه این است که صبر کنید و ببینید بر روی سایت شما چه تأثیری میگذارد. در اغلب موارد، اگر سئوی درست و مناسبی انجام داده باشید سایت شما به هیچ وجه تحت تأثیر منفی قرار نخواهد گرفت و حتی میتوانید ارتقای آن را ببینید!
هیچ چیزی به نام الگوریتم جستجوی کامل وجود ندارد، ازاین رو بروزرسانیها همیشه انجام میشوند. به این مناسبت پس فقط باید کمی صبر کنید تا ببینید تأثیر وبسایت شما چیست، منابع معتبر را در مورد اینکه چه مواردی بروزرسانی شده است بخوانید و بعد در صورت نیاز تنظیمات و تغییرات را با توجه به بروزرسانیها انجام دهید.
یکبار سئو انجام دهیم، دیگر به آن نیازی نداریم!
از برخی صاحبان کسب و کار بسیار زیاد شنیده شده است که میگویند فرایندهای سئو سایت آنها به پایان رسیده است. این تصور و خیال غلط به شدت در میان جوامع فناوری دانسته ها (آی تی) شایع است و به سادگی میتوان گفت که چرا.
کارکنان آی تی روند کاریشان این گونهاست که مشکلی را که حل کردند به سراغ مشکل بعدی میروند و همین رویه را برای سئو در نظر میگیرند. اما سئو فرایند مستمر و مداومی است که نیاز به گذاشتن زمان به صورت دورهای دارد، بخصوص برای افرادی که منبع اصلی درآمدشان از اینترنت است.
تصور غلط: گوگل از لینک بیلدینگ کلاه سیاه متنفر است! لینک بیلدینگ کلاه سیاه است و منجر به جریمه توسط گوگل میشود؛
واقعیت: این موضوع واقعا خندهدار است. گوگل به وبسایت شما برای بک لینکها پاداش میدهد؛ تنها شرط این است که این بکلینکها از منابع معتبر و مرتبط گرفته شوند.
اگر لینکهای وبسایت خود را بر روی وبسایتهای غیرمرتبط، وبسایتهای اسپم گونه یا وبسایتهایی با نرمافزارها و اسکریپتهای مخرب قرار دهید، بله میتوانید انتظار داشته باشید که برای بکلینکها جریمه شوید. اما در این مثال، این در واقع اسپم سازی است نه بکلینک.
زمانیکه لینکهای باکیفیتی میسازید نباید در مورد این تصور غلط سئو نگران باشید. تكثر از افراد فکر میکنند که ارزیابی كردن کامنتهایی روی وبلاگ، یک تکنیک سئوی کلاه سیاه است اما این تنها در موردی است که کامنتها فقط لینک به وبسایت شما بدهند بدون اینکه ارزشی را بیفزایند. کلید کلی این است که از خودتان بپرسید در زمانیکه کامنتی بر روی وبلاگ قرار میدهید یا لینک به وبسایت در مقالهای میدهید ارزشی را اضافه میکنید، اگر این چنین است پس نگران هیچ چیز نباشید.
داشتن یک نقشه XML، رتبهبندی جستجوی شما را تزاید میدهد؛
تصور غلط: ایجاد یک نقشه سایت XML به بهبود رتبهبندی موتور جستجوی شما کمک میکند.
واقعیت: یک نقشه سایت بر روی رتبهبندی صفحه وب شما تأثیری نمیگذارد؛ هر چند که باعث میشود موتورهای جستجو راحتتر بتوانند صفحه را کراول (خزش) کنند.
نقشههای سایت اطلاعات بیشتری در مورد سایت شما به گوگل میدهند و ازاین رو مطمئنا ایندکس آنها سریعتر انجام میشود. با این حال هیچ اعلامی توسط گوگل یا نتیجهای حاصل از وارسی وجود ندارد که بگوید ارسال نقشه سایت XML سئوی وبسایت شما را بهبود میبخشد.
با استفاده از نقشه سایت میتوانید مطمئن شوید که همه URLها به آسانی کراول و بدین سبب ایندکس میشوند؛ این امر میتواند آمادگی آگاهی وبسایت را در آزگار مدت بهبود بخشد. اعلام میشود از پلاگینی مانند از Google XML Sitemaps generator استعمال کنید که با وبسایتهای وردپرس به خوبی کار میکند.
تصور غلط: از زمانی که نتایج جستجوی هر کس شخصی سازی شده، شخصی که نتایج مختلفی میبیند هیچ راهی برای به دست آوردن رتبه اول وجود ندارد. از زمانیکه موتورهای جستجو نتایج را شخصی سازی کردهاند، دیگر چیزی به عنوان رتبه اول وجود ندارد.
واقعیت: در خواست من به همه خوانندگان این است که لطفا از طریق چنین شایعاتی گمراه نشوید.
کاملا درست است که گوگل و بینگ که دارای نتایج جستجوی شخصی سازی شده برای تذكره جستجوی کاربر هستند، حتی اگر کاربر وارد نشده باشد. به عبارت دیگر گوگل برای ارائه نتایج دقیقتر و تجربه بهتر به کاربران موتور متفحص اینترنتی خود، تمامی سابقه جستجوی آنها را به خاطر میسپارد و نتایج جستجوهای جدید را بر اساس این سوابق لیست میکند.
اما بین نتایج جستجوی شخصی سازی شده و شخصی سازی نشده تفاوت زیادی وجود ندارد.
میتوانید خودتان این امر را بررسی کنید؛ به این طریق که 5 جستجوی مرتبط گوگل با حوزه کاری خود را ببینید، در ابتدا از کامپیوتر شخصی خود استفاده کنید (شما نتایج جستجوی گوگل شخصی سازی شده را میبینید) و سپس pws=0& را در انتهای URL صفحه نتایج جستجو اضافه کنید تا نتایج غیر شخصیسازی شده را ببنید. حالا به تفاوت آن توجه کنید.
بین این نتایج تفاوت نسبتا جزئی وجود دارد؛ زیرا وبسایتهایی که به میزان کافی خوب هستند تا در 10 مکان اول گوگل قرار بگیرند به مقدار کافی خوب هستند تا در نتایج شخصیسازی شده هم قرار گیرند.
سئو و شبکههای اجتماعی به هیچ وجه به هم مرتبط نیستند؛
این یک تصور خبط است که سئو و شبکههای مدنی جمعی به هم غیر مرتبط هستند. در واقع آنها مانند قوم و خویش نزدیک به هم هستند. موتورهای جستجو برای محتوایی ارزش قائلاند که دارای عنصری از ناموری و بی نشانی شبکه اجتماعی در آن دیده شود. جد در شبکههای مدنی جمعی دو مزیت مهم را برای وبسایت شما به همراه دارد؛
یکی تشخیص محتوای سایت توسط موتورهای جستجو و ایندکس کردن آنها و دیگری ترویج محتوای سایت که به نقصان ترافیک، به اشتراک گذاری بیشتر و لینک بیلدینگ ختم میشود. محتوای معتبر و مرتبط میتواند سئوی شما را راه اندازی کند و هر چقدر محتوای شما در شبکه همگانی معاشرتی و انفرادی بیشتر به اشتراک گذاشته شود تكیه گاه به آن آسانتر است و نیز موتورهای جستجو برای آن ارزش بیشتری قائل میشوند. همچنین، تك ودو در شبکههای مدنی جمعی شانس اخذ بک لینکهای معتبر را ازدیاد میدهد.
سئو یک هنر سیاه و کلاهبرداری است؛
عموما افرادی که ایقان دارند سئو کلاهبرداری است، کسانی هستند که میخواهند با تلاش کم و در مدت کوتاه نتایج بسیار خوبی به دست آورند. علاوه براین ممکن است غزارت از افراد با شرکتهای سئوی مبتدی سروکار داشتهاند که این سئوکاران علی رغم قبض مبالغ بالا نتوانستهاند ترافیک قابل قبولی را به این وبسایتها هدایت کنند.
اما باید به این نکته توجه کرد که سئوی اصولی و درست نیاز به زمان و تلاش وفور و كمی دارد و اگر به خوبی انجام گیرد علاوه بر نقصان ترافیک مزایای دیگری را خواهد داشت. در این زمینه میتوانید وب 24 را به عنوان یکی از شرکت های معتبر و قدیمی در زمینه سئو با بیش از 10 سال سابقه جهد تفویض اجازه تصرف کنید. خدمات وب24 کاملا منطبق با راهنمای گوگل برای مدیران سایت ها و منطبق بر روش های سئو سفید انجام میشود و کارشناسان وب24 مستمر در کنار شما خواهند بود.