به مجله سئو (SEO) خوش آمدید!

کتاب بازاریابی گاو بنفش

کمتر نویسنده‌ای در سال‌های اخیر، تأثیر و معروفیت ست گادین را داشته است. ست گادین کتاب‌های اضافی در حوزه‌ی فتح در کسب‌وکار، به‌‌ویژه بازاریابی نشان است. او را با طرزفکر متفاوتش می‌شناسند. مخالفان و موافقان بی‌شماری دارد و درست همین تجربه‌ی شخصی را در کتاب‌هایش می‌توانید ببینید. در ادامه در مطلب مقالات کسب و کار در مورد کتاب بازاریابی گاو بنفش بیشتر می گوییم.

کتاب بازاریابی گاو بنفش

یکی از کتاب‌های محبوب‌ ست گادین که در جست‌وجوی نام او در گوگل در صدر کتاب‌های او نشان داده می‌شود، همین گاو بنفش است. تمرکز و تأکید این کتاب بر متفاوت‌بودن با شرح و تمایزداشتن از آنان است. نام‌گذاری این کتاب به‌نام گاو بنفش به دو دلیل است:

۱. زمانی این نام به‌خاطر ست گادین رسید که با خانواده‌اش برای تعطیلات آخر هفته به خارج از شهر رفته بود. آنجا مراتعی خوشدل وجود داشت که گاوها در آن می‌چریدند و به‌گفته‌ی او، در نگاه اول افزون جذاب و هیجان‌انگیز دیده می‌شدند؛ اما بعد از مدت کوتاهی، همه‌چیز عادی می‌شد. او به ذهنش رسید اگر گاوی با رنگ مگر دیگر و جدید در میان این مزرعه ها بود، می‌توانست عادی و یکنواخت‌بودن تابلو را به‌هم بزند و این تفارق باعث جلب توجه زاید می‌شد.

گاو بنفش

قدرت و رنگ بنفش به‌دلیل حرف P در ابتدای کلمه‌ی Purple است. در این کتاب، او به چهار حرف P بازاریابی، یعنی Product (محصول)، Price (قیمت)، Place (مکان) و Promotion (تبلیغ) تمثیل می‌کند. ست گادین اعتقاد دارد باید یک P جدید به این كلكسیون بیفزاید. واپسین و آغازین P همان گاو بنفش است که مغلق متمایزبودن و کاری جالب‌توجه و مبتكرانه :صفت آفرینشگرانه انجام‌دادن را در خود دارد. درادامه، درباره‌ی درون مایه اصلی کتاب اغلب صحبت خواهیم کرد. با ما در زومیت همنشین باشید.

کتاب بازاریابی گاو بنفش

درس‌های بازاریابی

تمرکز اصلی زمینه کتاب گاو بنفش بر متمایزبودن است. ست گادین می‌گوید این آزادی شما است که ناآشنا دگرگون و در کانون توجهات باشید یا اینکه اصلا به‌چشم نیایید. او سال‌ها در حوزه‌ی بازاریابی کار کرده و در این کتاب می‌کوشد این جهت را در سامع ایجاد کند یک گاو بنفش در هر چیزی قرار دهد که خلق می‌کند یا هر کاری که اعمال می‌دهد تا موضوعی واقعا درخورتوجه به‌وجود آورید. شاید اگر به خودِ ست گادین در فضای آنلاین توجه کنید، نمونه‌ی بارزی برای اعتقادش باشد. حتما او را با عینک زردگون متفاوت و منحصربه‌فردش در ویدئو‌ها و عکس‌ها دیده‌اید.

نظر فرهیخته این است که تأثیر تبلیغات بسیار کم‌رنگ‌تر از باستان است و بهترین ترویج برای مره یا خدمت را توفیر و اجرا کاری خاص و جالب‌توجه می‌داند. ست گادین بازاریابیِ درست را ایجاد تمایز و خلق کاری نو مطرح می‌کند. این اعلانی به بازاریابانی است که می‌خواهند به آفریدن محصولی کمک کنند که ورجاوند و نامتناسب ارزش بازاریابی در همان مراحل مقدماتی باشد؛ درست همان مرحله‌ای که در پی چهار P بازاریابی می‌آید.

در این کتاب، ست گادین از انگیزه و چگونگی ضدیت سخن می‌گوید و با بیان مثال‌های وهمی و تصدیقی از برندهای جهانی، این مبحث بابت را بازمی‌کند: استارباکس، جت‌بلو، اپل و شرکت‌هایی نظیر آن‌ها چه چیزی دارند که شما ندارید؟‌ بیان تجربه‌های فرضی به جذاب‌ترشدن این کتاب کمک کرده است. او افراد را وسوسه می‌کند نگاه دوباره‌ای به کسب‌و‌کار خود بیندازند و در بازاریابی خود ببینند چه چیزی درباره‌ی محصولشان بیان می‌کنند.

بخش‌هایی از کتاب

نمی‌توانید مردم را به شنودن و توجه‌کردن به حركت درآوردن کنید؛ اما می‌توانید بفهمید چه کسانی به اصغا حرف‌هایتان علاقه‌مندند. حتی اگر كسان به پیشنهادهایتان مبنی بر کمی ارزان‌تر یا آسان‌تربودن گوش بدهند، هم این چیزی جز اتلاف‌وقت نیست. مخاطبانی در فضای بازارگه کار مؤثرند که تنگ دست برای رفع‌کردن دارند. آن‌ها زمانی برای شنیدن داستانتان توانمندی دارند که کاملا مبرز و خاص باشید؛ درغیر این‌صورت، خوب غمگین می‌شوید.
اگر عالی هستید، این جبلی است که بعضی كسان شما را دوست نداشته باشند. این بخشی از ستایش متمایزبودن است. خرده گیری به‌سوی کسانی حمله‌ور می‌شود که برجسته و بارز هستند.

 

کتاب بازاریابی گاو بنفش

در مقام مشتری، گرفتارتر از آن هستیم که به تبلیغات اطرافمان مدام توجه کنیم؛ اما این روشن است که ناچاریم راه مناسبی برای رفع مشکل خود پیدا کنیم.

اگر ثمره اخیر عالی به‌نظر نمی‌رسد؛ یعنی مردم شیفته‌ی آن نمی‌شوند. پس، وقت آن رسیده متنبه شوید بازی عوض شده است. به‌جای سرمایه‌گذاری روی بار بی‌ارزش و فاقد خلاقیت، روی خلق محصولی جدید سرمایه‌گذاری کنید.

شرکت‌هایی سود می‌برند که پول را صرف نوپردازی و اقتباس می‌کنند؛ به‌گونه‌ای‌که به ساختن گاو بعدی منجر می‌شود. درمقابل، شرکت‌هایی که قاعده گاو را فراموش می‌کنند، از این سود بهره‌ای نمی‌برند.

درباره نویسنده

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *