به مجله سئو (SEO) خوش آمدید!

آشنایی با کسب و کارهای موفق

کسب و کار های بسیار زیادی موجود است که هر کدام معنای خاصی برای موفقیت در نظر گرفته اند. به طول کلی آشنایی با کسب و کارهای موفق به صورت نصبی بیان می شود و نمی توان گفت که یک کسب و کار با ویژگی های خاصی حتما موفق می شود و یا نمیشود. تیم مقالات کس و کار ما به این موضوعات به صورت تخصصی پرداخته است و امیدواریم این مطالب برای شما جذاب واقع شود.

 

شروع یک کسب وکار و به فتح رساندن آن کار سخت و در عین حال هیجان‌برانگیزی است. شما با ایجاد یک کسب وکار جدید نه تنها بر زندگی خود بلکه بر زندگی هزاران نفر موثر و تاثیرپذیر خواهید بود.

اما امروزه تكثر از کسب‌وکار های جدیدی که شروع می‌شوند، در همان مراحل اولیه‌ی به وجود آمدن‌شان از بین می‌روند. این موضوع نه فقط به خاطر مشکلات فنی و کم‌کاری بلکه بیشتر به دلیل عجله و فراموش کردن برخی مسائل بسیار ساده اتفاق می‌افتد.

 

افرادی که برای شروع یک کسب وکار آماده می‌شوند، قبل از هرکاری به دنبال لیستی از اصول(از طرز تهیه مدل کسب وکار تا آزادگی یک مکان فیزیکی) هستند که بتواند آن‌ها را برای شروع کسب‌وکارشان هدایت و اضلال کند. از همین رو، ما در ادامه هفت مرحله برای شروع یک کسب وکار معرفی می‌کنیم. صرف‌نظر از این‌که چه نوع کسب‌وکاری شروع خواهید کرد، می‌توانید از آن‌ها برای رشد کسب وکار کوچک خود بهره‌مند شوید‎‌.

۱) محاسبه و شناخت خود

شروع کسب وکار جدید- شناخت خود

خودت را بشناس و شغلی که نقاط قوت تو را ممتاز می‌کند، پیدا کن. این شناخت تو را شادتر خواهد ساخت.

 

پاسخ به مسایل بالا محدوده‌ی تمرکز شما را مشخص خواهد کرد. احیانا بعد از پاسخ به این مسائل از شروع کسب وکار مخصوص برای خودتان منصرف شوید. در عوض این مسائل به شما کمک خواهد کرد با فکر و برنامه‌ریزی جلو بروید. به منظور شروع یک کسب وکار موفق شور و عشق به گوشه گیری کافی نیست.

شما نیاز به برنامه‌ریزی، تعیین اهداف و مهم‌تر از همه شناخت خودتان دارید؛ این‌که نقاط قوت‌تان چیست؟ نقاط ضعف‌تان چطور و این موارد چگونه بر عملکرد روزانه‌ی شما تاثیر خواهد گذاشت؟

 

تجزیه و تحلیل swot

 

این فرآیند تجزیه و تحلیل SWOT نام دارد که باید ۴مرحله‌ی نقاط ضعف، نقاط قوت، فرصت‌ها و تهدیدهای مربوط را پیدا کرده و ماتریس بالا را تکمیل کنید. بعد از انجام این تجزیه و تحلیل قادر خواهید شغل مهیج و مورد‌ علاقه‌ی خود را پیدا کنید.

از آن‌جا که شما مسیر آزگار پیش‌رو دارید، اگر شغل مورد علاقه‌ی خود را در پیش نگیرید به زودی با یک زندگی کسل‌کننده مواجه خواهید شد.

چه چیزهایی واقعا برای شما مهم است؟ آیا اعضای خانواده‌ی شما پشت‌تان خواهند ایستاد؟ الگوی شما در صنعت کیست و دارای چه صفات مهمی است؟ چه چیزهایی از آن‌ها یاد گرفته‌اید؟

پاسخ به این دشواری ها لزوما باعث غلبه شما نخواهند شد، اما باعث می‌شوند در مورد اهداف خود فکر کنید و در نهایت به این نتیجه برسید که شغلی که می‌خواهید شروع کنید، دقیقا با آرزوهای شخصی شما در یک راستا است.

۲) تجزیه‌وتحلیل صنعت موردنظر

 

شروع کسب وکار جدید- شناخت صنعت

 

هرچه بیشتر راجع به حوزه‌ی کاری خود بدانید، بیشتر از خطرها در امان خواهید بود.

همان‌طور که سنجش شخصی به شما کمک می‌کند تا با واقعیت‌ها روبرو شوید و شروع به فکر بکنید، تجزیه و تحلیل صنعت مطلوب نیز شما را برای روبرو شدن با فرصت‌ها خطرها آماده می‌کند. جستجو در گوگل، صحبت کردن با مردمی که در حال حاضر در این حوزه تكاپو می‌کنند، تحقیق در مورد تاثیرگذاران صنعت، كتابت فرا سایت‌های خبری مربوط و قرائت كردن کتاب می‌تواند بسیار مفید باشد.

 

ایده‌ی خود را اعتبارسنجی کنید

 

 

اکنون زمان مناسبی برای نگاه کردن به رقبای فی نفسه و بالفعل است، به یاد داشته باشید که حضور رقبا اغلب نشانه‌ی خوبی است و نشان می‌دهد که در حال حاضر سوداگر برای محصولات و خدمات شما وجود دارد. با وجود رقبا شما دیگر کورکورانه عمل نخواهید کرد، بلکه خواهید دید آن‌ها چگونه توجه و رضایت مشتریان خود را جلب می‌کنند و آن‌چه را که شما را از آن‌ها ممتاز می‌کند خواهید یافت.

۳) قانونی کردن فعالیت‌های کسب وکار

شروع کسب وکار جدید- قانونی کردن کسب وکار

در واقع، ثبت شرکت اولین گام برای واقعی‌تر کردن و ساختن یک ایده است. به یاد داشته باشید که این مرحله مکان مناسبی برای خطا کردن نیست. ازاین رو تمام جوانب را مدنظر قرار دهید و با احتیاط حرکت کنید.

بسته به قاعده دولتی و استانی ممکن است مجوزها و پروانه‌های کسب مختلفی نیاز باشد، بدین سبب قبل از شروع با یک وکیل در مورد جزئیات صحبت کنید. علاوه بر آن از طریق این لینک داده ها مفیدی در این مورد کسب کنید.

 

۴)شروع فرآیند برنامه‌ریزی

شروع کسب وکار جدید-

اهداف ما تنها از طریق طرح و برنامه‌ای که عمیقا به آن باور داشته باشیم و با شور و نشاط برای آن تلاش کنیم به دست خواهند آمد. هیچ مسیر دیگری برای فوز وجود ندارد.

اگر بخواهم به زبان ساده مدل کسب‌وکار را تعریف کنم، می‌گویم آن یک نقشه‌ی راه است، چیزی که به شما کمک خواهد کرد اهداف خود را ترسیم کنید و چیزهایی را که برای رسیدن به اهداف طرح نیاز دارید بیابید.

بنابراین، به جای ایجاد سندهای سنگینی که هیچ‌وقت به کارتان نخواهد آمد، مدل کسب‌وکارتان را به عنوان طرحی برای تدوین و فرموله کردن افکارتان در نظر بگیرید.

 

حتی اگر نیازی به نشان دادن مدل کسب‌وکارتان به سرمایه‌گذار و … نخواهید داشت، به هر حال باید از طریق یک فرآیند برنامه‌ریزی شده حرکت کنید. این کار به شما کمک خواهد کرد تا هر حفره‌ای که در کسب‌وکار شما آشفتگی ایجاد می‌کند دوستی شود.

یک مدل کسب وکار رسمی و صحیح دارای ویژگی‌های زیر است:

  • چکیده‌ی اجرایی
  • مرور کلی شرکت
  • محصول و خدمات
  • بازار هدف
  • دستور كار بازاریابی و فروش
  • تعیین ملاك ها عیارها و رویدادهای مهم
  • تیم مدیریتی
  • برنامه‌ی مالی
  • ضمیمه

از طریق اینترنت می‌توانید به صدها مدل کسب‌وکار برای شرکت‌های مختلف دسترسی داشته باشید، اما هیچ دو مدلی یکسان نیستند. اما برای الهام‌گیری می‌توانید قربانی نثار از نمونه‌ها را بررسی کنید.
۵) تامین منابع مالی و حسابرسی دقیق آن‌ها

شروع کسب وکار جدید- حرفه ای بودن در امور مالی

یک خط نازک مابین فیروزی و شکست وجود دارد و به نظر می‌رسد همه‌ی آن‌هایی که در سمت چپ(شکست) هستند، بدون پشتوانه‌ی مالی شروع به انجام یک کسب‌وکار کرده‌اند.

درآمد و نفوذ مانند کفش هستند، اگر کوچک باشند ما را در تنگنا قرار می‌دهند و اگر بزرگ باشند باعث پی خوردن‌مان می‌شوند.

 

برای ایجاد یک صندوق اضطرای بیندیشید

هنگامی‌که شما برای خودتان کار می‌کنید؛ نمی‌توانید به درآمد ثابت خود متکی باشید. قبل از هزینه‌های اضافی برای کسب‌وکارتان باید هزینه‌های مربوط به شش ماه زندگی خود را در این صندوق اضطراری ذخیره کنید. طبق معمول کمتر کسی به شما این توصیه را می‌کند، اما مال اندیشی شرط عقل است.

از رفتن زیربار بدهی‌ امساك کنید

 

از انواع بیمه‌های بخش خصوصی استقبال کنید

انواع بیمه‎های مختلف وجود دارد که می‌توانند شما را از خطرهای بزرگی در آینده نجات دهند. مخصوصا به این سه نوع بیمه توجه خاصی داشته باشید: بیمه سلامت، بیمه ازکارافتادگی بخش خصوصی و بیمه عمر.

۶) اجرای برنامه‌های تنظیم شده

شروع کسب وکار جدید- اجرا

اگر الوف نفر با یک ایده شروع به کار کنند، تنها آن‌هایی موفق خواهند شد که مسیر درست را به شیوه‌ی صحیح طی کنند.

استیو جابز می‌گوید: ایده‌ها تا زمانی‌که به مرحله‌ی اجرا نرسند، هیچ ارزشی برای من ندارند. اگر ارزش یک ایده برابر با یک باشد، ارزش عملی کردن آن میلیون‌ها برابر است.

۷) آزمون و خطا

شروع کسب وکار جدید- آمون و خطا

اگر شما مرتکب اشتباهی نشوید، هیچ چیزی یاد نخواهید گرفت. به جای هراسیدن و بی پروا از بزه ها به دنبال فرصت‌ها باشید

درباره نویسنده

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *