
در یک دعا کلی از دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتالی میتوان گفت این نمود بود حادثه به تمام فعالیتهایی که به قصد پاشیدن محصول، خدمات، نامهای تجاری و بررسی مبادرت مشتری در بستر اینترنت ارتكاب میشود، سروكار پرپیچ پیدا میکند. در بازاریابی دیجیتال، اضافه سهم بازار، ساختن نام تجاری و تاثیرگذاری بر مخاطبان مورد توجه ویژه قرار میگیرد و به آدرس یک هدف عقب میشود. البته این روزها به لطف شبکههای همگانی معاشرتی و انفرادی دیجیتال مارکتینگ معنایی فراتر از آنچه که داشت، پیدا کرده است.در ادامه در مطلب تبلیغات در مورد تاثیر تبلیغات منفی بر دیجیتال مارکتینگ بیشتر می گوییم.
شبکههای مدنی جمعی در مطلع با هدف آفریدن پیوستگی میان مردم پدید آمد، اما در مدتی کوتاه کاربری دیگری یافت و جمع بر نقش اصلی خود، به آدرس ابزاری برای تبلیغات و بازاریابی هم مطرح شد.
تبلیغ منفی
فضای استعاری در حوزه دیجیتال مارکتینگ افزایش بر پاشیدن و بازاریابی برای محصول، نقش دیگری را هم ایفا میکند. در این فضا میتوان به وفور تبلیغات منفی را پیدا کرد، تبلیغاتی که گاهی توسط رقبا، گاهی توسط کاربرانی که از این راه به دنبال جلب نظر یک نام تجاری و گرفتن وجه برای استحاله دیدگاهشان هستند و گاهی هم توسط خود نام تجاری ابداع میشود. تبلیغ منفی توسط رقبا یا کاربران به طور عمده با پرداخت وجه پدید میآید. یک نام تجاری برای برابری و مطرح کردن نام خود دست به جلا وجه به کاربران تاثیرگذار میزند و سعی میکند از این راه، مشتریهای احتمالی آن پاس را نومید کرده و به سوی خود بکشاند.
دسته دیگر افرادی هستند که با عرضه نظرات منفی سعی میکنند برای صاحبان کسب و کار شكل کنند و برای دگرگونی دیدگاهشان در فضای مجازی از نام تجاری مورد نظر مبالغی را طلب میکنند. انموذج این دسته از باجگیریهای كنایی را به وفور میتوان در تبلیغ محصولات عرضه شده در اینترنت و بهویژه شبکههای همگانی معاشرتی و انفرادی یافت.
دسته سوم اما نامهای تجاری هستند که خود افزایش بر تبلیغات مثبت، راه تبلیغات منفی ضعیف علیه خود را در پیش میگیرند. این دسته از نامهای تجاری معتقدند «تبلیغ منفی هم گستردن است» و میگویند: کاربر به زودی مثبت یا منفی بودن محتوای نشر را از خاطر میبرد، اما این نام تجاری است که در ذهن وی ساكن :صفت اهل میشود. در رویارو هم گاهی وبال قصور را به گردن نامهای تجاری رقیب میاندازد و از بار تبلیغات منفی علیه خود شانه خالی میکند. به این اتساق باز هم به نوعی به ناموری و بی نشانی مورد نظرش در میان کاربران شبکههای اجتماعی دست مییابد.
کاربران تاثیرگذار، نقش پررنگتری دارند
نسرین طاهریپور، کارشناس بازاریابی در شبکههای مدنی جمعی در گفتوگو با «گسترش تجارت» از نفوذ تبلیغات مثبت و منفی در فضای كنایی سخن میگوید: درحالحاضر شبکههای همگانی معاشرتی و انفرادی به ابزاری برای تبلیغات مره تبدل شدهاند، اما این تداول ابتدا در راستای تزاید فروش نیست. در غزارت از مواقع میبینیم که تبلیغات منفی علیه یک پاس در شبکههای اجتماعی بهویژه اینستاگرام و توییتر به راه میافتد که بیشتر کار رقبا است.
وی در استمرار سخنان خود از انتظار میان تاکسییابهای اینترنتی به آدرس نمونهای از تبلیغات منفی یاد میکند و میافزاید: در وفور و كمی از اوضاع میبینیم که صاحبان کسب و کارهای رقیب با حضور نظم شده در یک شبکه مدنی جمعی به وضع محتوای منفی علیه رقیب خود میپردازند. حتی فراتر از این حرکت برای تبلیغ منفی توسط کاربران موثر و تاثیرپذیر و پرمخاطب هزینههایی را تقبل میکنند. نرخ چنین تبلیغاتی به خورند :صفت درخور تاثیرگذاری نام تجاری مورد نظر و تاثیرگذاری کاربر غیر است.
این کارشناس بازاریابی در واپسین و ابتدا سخنان خود به نمونهای از خرید تبلیغات منفی توسط رقبا كنایه میکند و میگوید: به آدرس انموذج یک بار زمزمههایی به گوش رسید که یک نام تجاری برای تبلیغات منفی علیه کاربر دیگری به کاربران پرمخاطب اینستاگرام مبلغی حدود ۷۰۰ هزار ده هزار دینار ده هزار سرباز (امیرتومان= ده هزار سرباز) میپردازد. این یكمین باری نیست که خبر از تبلیغات منفی پولی میرسد و همچنان هم این روند بقیه دارد.
متاسفانه ستاندن مركز معاملات اوراق بهادار و سهام تحصیل به هزینه دولت یاموسسات شهریه در هم پایه تبلیغات منفی در حال تطور شدن به یک کسب و کار است و میبینیم که برخی از کاربران آن را به نشانی یک تخصص استفاده میکنند.
کارشناس حوزه فناوری درمورد نفوذ تبلیغات منفی در فضای مجازی به «گسترش تجارت» میگوید: در بحث تبلیغات منفی در شبکههای مدنی جمعی به نظر میرسد بیش از هرچیز، مشکلات فرهنگی مطرح است. به عنوان انموذج میبینیم برخی از کاربران پیش از استفاده از ثمره راجع کارآیی آن نظر میدهند. این نظرات گاهی مثبت و گاهی منفی است و همین تم چالشهایی را با خود به معشوق میآورد.
به نشانی نقشه کاربری میگوید: «محصول را نصب یا خریداری کردم، اما هنوز استعمال نکردم. ۵ هنرمند میدهم و بعدا تست میکنم.» یا کاربر دیگری میگوید: «محصول را نصب کردم و باز نشد. به همین دلیل هم فرق برتری نمیدهم.» این در حالی است که گاهی دستور كار خرید شده با سیستمعامل سازگاری ندارد. در این میان باید توجه داشت که اظهارنظر و تفوق دادن به مره پیش از استفاده، امری چندان پذیرفتنی نیست