به مجله سئو (SEO) خوش آمدید!

مدیریت و رهبری چه تفاوتی باهم دارند

مدیریت و رهبری چه تفاوتی باهم دارند

بسیاری از سازمان ها با نداشتن مفهوم درستی از مدیریت و رهبری و تصمیم های مرتبط با هر کدام موجب شده اند تا ضررهای هنگفت مالی و از دست رفتن منابع انسانی در شرکتشان رخ دهد لذا محققان سعی کردند تا با یافتن معنا و مفهوم دقیق این دو عبارت به شرکت ها کمک کنند و جلوی این زیان ها را بگیرند. پس با ما همراه باشید تا به این مفهوم و تفاوت هایی که در هر دو نهفته است پی ببریم. در ادامه در مطلب مقالات کسب و کار در مورد مدیریت و رهبری چه تفاوتی باهم دارند با ما همراه باشید.

مدیریت و رهبری چه تفاوتی باهم دارند

در سال های 1850 تا 1860 میلادی و همزمان با انقلاب صنعتی افراد تصمیم گرفتند تا مفهومی را به نام مدیریت در سازمان ها بنا نهند. این مفهوم بر اساس قدرت، شایستگی و صلاحیت، و توانایی مدیریت افراد تعریف شده بود. در همان سال ها منتقدانی نسبت به این مفهوم انتقاد کردند و حضور یک نفر در راس امور را غلط خواندند و روش مدیریتی بر پایه ی زور و اعمال قدرت برای کارمندان را نادرست دانستند. بنابراین مفهوم رهبری را پدید آوردند. این مفهوم بر اساس قدرت و اعمال زور نبود بلکه با الهام‌بخشی، آموزش، و برانگیختن شوق و اشتیاق انسانی، افراد را تشویق میکردند تا در شغل خود به فعالیت بپردازند.

از همان ابتدا افراد نتوانستند تا با این دو مفهوم در کنار یکدیگر کنار بیایند لذا هر سازمانی یکی از این دو را انتخاب میکرد و بر اساس ان شرکت خود را پیش میبرد. اما با گذشت زمان و جا افتادن مفهوم این دو کلمه سازمان ها با این دو سازگارتر شدند.

استاد رهبری در دانشگاه هاروارد اعلام میدارد که تفاوت رهبر و مدیر در نگرش ان ها به مسائل است. یک رهبر مانند یک هنرمند و یا یک فیلسوف به مسائل نگاه میکند.

رهبران در هدف گذاری نیز و رسیدن به اهداف متفاوت از مدیران عمل میکنند. رهبران سعی میکنن تا کارکنان خود را در هدف های سازمان شریک کنند و به ان ها انگیزه ی لازم برای رسیدن به هدف را بدهند هم چنین راه رسیدن به ان ها را به کارمندان اموزش میدهند در حالیکه مدیران به کارمندان دستور میدهند تا به هدف سازمان دست یابند و هم چنین تنها به هدف توجه میکنند و مسیر را به کارمندان میسپارند. ان ها به منابع و مدیریت ان ها توجه میکنند.

مدیریت و رهبری چه تفاوتی باهم دارند

رهبران کسانی هستند که ریسک پذیرند و در برابر تغییرات مقاومت نمیکنند بلکه ان ها را میپذیرند و به سمت جلو حرکت میکنند. مدیران اما رویه ی همیشگی خود را میپسندند ونیاز به تغییر را ضروری نمیبینند لذا در مقابل تغییر مقاومت میکنند.

رهبران خودشان هستند و سعی میکنند تا برند شخصی خود را داشته باشند. از مسیر خودشان بروند و به روش خودشان تجزیه و تحلیل کنند. مدیران اما تنها تقلید از مدیران پیشین خود هستند و تنها میخواهند تا نقش مدیریتی خود را تمام و کمال اجرا کنند.

رهبران بلند مدت فکر میکنند و مدیران اهداف کوتاه مدت را دنبال میکنند. رهبران دوست دارند تا همواره رو به جلو حرکت کنند و به اهداف جدید دست پیدا کنند و تا رسیدن به هدف انگیزه ی خود را حفظ میکنند.

رهبران همواره در حال کسب اطلاعات جدید و به روز هستند تابتوانند روش های جدید را به کار بگیرند و پیشرفت کنند و از رقبای خود عقب نمانند اما مدیران ترجیح میدهند تا با استفاده از روش های قبلی که در روزگار خودشان موفق بودند هم چنان استفاده کنند و ریسک امتحان روش های جدید را نمیپذیرند.

مدیریت و رهبری چه تفاوتی باهم دارند

این موضوع که انتخاب کنیم در سازمان خود مدیر باشیم یا رهبر به انتخاب خودتان و افرادی که با ان ها کار میکنید بستگی دارد. در واقع میتوان گفت در واقعیت انچنان تفاوت فاحشی میان رهبر و مدیر وجود ندارد و هر دو در سازمان خود باید با توجه به نتایج تصمیم گیری کنند.

درباره نویسنده

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *